2024-02-23

Az egészséges zsírok alapja

A zsír nagyon fontos a szervezet megfelelő működéséhez. Nagyon fontos energiaforrást jelentenek. A lipidek a sejthártyák szerkezetét alkotják, lehetővé teszik egyes vitaminok asszimilációját, felszívódását, mint pl.: A, E, D, K. Diétás szempontból viszont fontos, hogy a szervezetet ún. jó zsírok, azaz telítetlen zsírsavakat tartalmazó zsírok.

Túl gyakran hagyjuk ki őket a napi étrendből, és szükségesek a szervezet biokémiai folyamatainak megfelelő működéséhez. Fontos, gyakran figyelmen kívül hagyott kérdés azonban a használatuk módja. Csak hideg fogyasztásra alkalmasak. Olívaolajban ételt sütni tilos!

Kivétel ebből a szempontból a kókuszolaj, amely – természetesen préselt és finomítatlan változatban – sütésre, sütésre is használható. Természetesen minden felesleg nem kedvező, így még a jó zsírokat sem lehet túlzással fogyasztani. Célszerű új, szokatlan olajokat felfedezni, mint például a feketekömény olaj, lenmagolaj vagy tökmagolaj.

Lenmagolaj – egészség a természetből

A lenolaj nagyon széles felhasználási körrel rendelkezik, érdemes minden nap használni. Az orvosok különösen ajánlják azoknak, akik huzamosabb ideig szednek gyógyszert, vagy kedvezőtlen környezeti hatásoknak vannak kitéve, mert kiválóan támogatja a szervezet méregtelenítő folyamatait. Azonban a menő termékek csoportjába tartozik, amelyre a hipotermiának kitett vagy hideg láb- és kézfejre panaszkodóknak érdemes emlékezniük.

A lenmagolaj csak hidegen fogyasztható, és hűvös, sötét helyen tárolható. Rendszeres használatával a szervezet a megfelelő arányban egyensúlyba hozza az omega-3 és omega-6 zsírsavak szintjét. Így a lenolaj megelőzi a szívbetegségeket, az érelmeszesedést és a magas vérnyomást. Bőrbetegségek és allergiás elváltozások esetén is hasznos.

Férfiaknál támogatja a prosztatát, nőknél segíti a menstruációs ciklus szabályozását és csillapítja a menopauza folyamatát. Emellett javítja a koncentrációt és pozitív hatással van a memóriára. Alkalmazása terhes nők számára is javasolt, mert kondicionálja a magzat fejlődését, építi a leendő gyermek agyának idegszövetét.

Kókuszolaj és egészségügyi előnyei

A legtöbben megborzongunk a „telített zsírok” puszta említésétől. A szívbetegségek, az elhízás és a rossz egészségi állapot képei jutnak eszünkbe ezzel a gondolattal. Azonban nem minden telített zsír egyenlő. A kókuszolajban található telített zsírsavak nagyon különböznek az állati zsírokban található telített zsírsavaktól.

Ma már ismert, hogy a kókuszolajban található telített zsír valójában segít megelőzni és kezelni számos súlyos betegséget, és hozzájárul az általános jó egészséghez. A kókuszolaj túlnyomórészt zsírmolekulák egy csoportjából áll, amelyeket közepes láncú zsírsavaknak (MCFA) neveznek.

Az étrendünkben található zsírok nagy része azonban szinte teljes egészében hosszú láncú zsírsavakból (LCFA-k) áll. Az MCFA és az LCFA közötti elsődleges különbség a részecskeméret. A közepes szénláncú zsírsavak elég kicsik ahhoz, hogy a többi tápanyaghoz hasonlóan közvetlenül felszívódjanak a véráramba, aminek számos előnye van.